Kuidas juurutada 5S-i nii, et see jääks kestma?

5S-i juurutamise murekohaks on sageli olnud selle püsima jäämine. Mida siis teha, et aasta või paari pärast ei juhtuks nii, nagu ühel kliendil: emaettevõtte esindaja palvele esitleda  5S süsteemi, demonstreeriti talle 5S stendi, kus ilutses auditi raport aasta taguse kuupäevaga ja tootmises olid põrandal vaid kulunud jooned?

Kümnete ja kümnete läbiviidud projektide põhjal võib kinnitada: ilma tippjuhtkonna heakskiidu ja toeta on vähe lootust, et süsteem kestma jääb. Eriti keeruline on tagada süsteemi toimimine ilma tiheda kontrollita “ülevalt”.

Juhtkonna selge ja motiveeriv sõnum neile, kes osalevad juurutamises ja vastutavad kogu projekti õnnestumise eest, tõstab oluliselt süsteemi “ellujäämise” ja kestma jäämise tõenäosust.

images

5S, mis toimib ainult ülemuste sunnil ja toel, viitab süsteemi nõrkusele ja asjaolule, et see ei ole omaks võetud inimeste poolt.

Seevastu hästitoimiva süsteemi mootoriks ja energia allikaks on selles osalevad inimesed: töölised ja meistrid. Nemad loovad 5S-i, nemad hoiavad seda käigus ja nemad arendavad süsteemi edasi.

Seejuures ei tohi unustada, et kui 5S ei lahenda töölise probleeme, ei muuda tema tööd lihtsamaks, siis ta tõenäoliselt  tekitab hoopis probleeme juurde. Ilma tööliste toeta, muutub süsteem formaalsuseks, mille mõju on kõike muud kui efektiivsuse suurendamine.